דוקטור ג'יי – המהפכן המבשר של הכדורסל המודרני / שחר אלוני

שחר אלוני, 46, תל אביב, מורה לסטודנטים וכלכלן בבית תוכנה ותלמיד באקרופוליס החדשה




בתקופת הקורונה שבה אנחנו נמצאים, הספורט והכדורסל נמצאים בפגרה ויש דיונים בפורומים שונים על מיהם השחקנים הטובים בהסטוריה, או מי הטובים ביותר בתקופתם או בעמדה שלהם. כמובן שאי אפשר לשפוט זאת בצורה אובייקטיבית, אך נדמה שברוב הדיונים לא מקבל הדוקטור – ג'וליוס ארווינג את המקום הראוי לו. אחרי הכל, לכמה שחקנים יש שורה אייקונית בשיר של אריק איינשטיין? "רואה את דוקטור ג'יי קורע רשתות, וקארים עבדול ג'באר נוגע בשמיים" ?


אריק עלה כאן על משהו, ד"ר ג'יי וקארים היו הסמלים של הכדורסל המודרני, והדוקטור במיוחד היה סמל להרבה דברים שאנחנו לוקחים כמובנים מאליהם בכדורסל של היום. יש הרבה אנשים ששני כוכבים אלה היו הראשונים שהכירו בכדורסל העולמי שכבר הגיע לכל בית, אפילו בישראל של לפני כ 40 שנה (בשחור לבן) והיו המבשרים של כל מה שבא אחריהם.


אבל נתחיל כמתבקש מרשימה תמציתית של התארים של הדוקטור בכל עונותיו המקצועניות במצטבר (6 עונות ב ABA, ו 11 עונות ב NBA):
3 אליפויות
6 פעמים MVP בעונה הרגילה או בפלייאוף
9 בחירות לחמישיית העונה הראשונה בליגה ועוד 3 לחמישיה השניה
16 הופעות באולסטאר (מתוך 17 ששיחק בליגה) זכה שם ב MVP  פעמיים
חבר קבוצת כל הזמנים ב ABA ו 50 הגדולים ב NBA

קלע מעל 30 אלף נק' בקריירה (מדורג שמיני בכל הזמנים)
ממוצעי קריירה: מעל 24 נק' 8.5 ריב' ו 4 אס' למשחק.
כשפרש היה מדורג ראשון בהסטוריה בחטיפות, בעונת הרוקי שלו אגב, היה ראשון בליגה בריבאונד התקפה. (גובהו היה רק 1.98, מה שמתאים לשחקן חוץ נמוך יחסית בליגה של אז, לפי גרסאות מסוימות 2.01).
מהשחקנים הבודדים ששתי קבוצות בליגה הפרישו את מספר החולצה שלהם (32 בברוקלין ו 6 בפילדלפיה)
פרט מעניין הוא שלברון ג'יימס בקריירה שלו לבש שני מספרים, 23 (ג'ורדן) ו 6 (ד"ר ג'יי).

אבל כל זאת עדיין לא מעביר את הדבר האמיתי.



כילד, החשיפה הראשונה שלי לכדורסל מעולם אחר ששוחק באמריקה, היתה בביתו של סבי, שכבר היה בן 80 אבל עקב אחרי שידורים חוזרים של סדרת גמר הפלייאוף ב NBA בין הלייקרס של קארים לבין פילדלפיה של הדוקטור. השידור בצהריים היה בשחור לבן (בערוץ הראשון? בירדן?) וכילד בכיתה א' שכבר קצת הכיר ספורט (הייתי אפילו בהצגה כפולה בבלומפילד באותה עונה) שאלתי את סבי מי משחק מול מי, ומי יותר טוב. אחת הקבוצות היתה בחולצות בהירות שנראו לבנות, והשניה בחולצות כהות שנראו שחורות, זו היתה כנראה סדרת הגמר המיתולוגית של שנת 80'. התשובה של סבי לשאלה מי יותר טוב היתה "השחורים… לא  הלבנים… לא השחורים…" בסוף החלטתי לאהוד את השחורים שהתבררו כפילדלפיה ואת שחקנם המרכזי ד"ר ג'יי, שכבר זכה אז לשיר של איינשטיין שכמומחה בספורט, הכיר את הנפשות הפועלות עוד בסוף שנות ה 70.



הדוקטור הגיע לליגה מהמכללות, שם היה בין הבודדים בהסטוריה שסיים עונה עם ממוצע של מעל 20 נק' ומעל 20 ריב' במשחק (32.5 , 20.2). הגעתו לליגה ומאוחר יותר ל NBA חוללה מהפך תודעתי בחשיפה של הכדורסל לקהלים רבים. הדוקטור היה במידה רבה שגריר המשחק בזכות הנוכחות הכריזמטית והחיובית שהביא לכל מקום, והיה מקובל כקונצנזוס על שחקנים, מאמנים אוהדים ושדרנים. הוא אף היה השחקן השחור הראשון שהיווה מודל לחיקוי לשחקנים לבנים ולילדים שהחלו לשחק כדורסל.


 מאז ועד היום קיבע את עצמו הכדורסל בארה"ב כאחד משלושת הענפים המובילים וכבילוי שמתאים לכל המשפחה וגם כמובן לאוהדי המשחק. הדוקטור היה גם השחקן השחור הראשון בליגה שקיבל חוזה פרסום מסחרי (לא יאומן) וזאת מחברת נעלי הספורט קונברס ולאחר מכן מחברות נוספות. הוא נחשב לפנים של הליגה ולשחקן המלהיב ביותר בה. מה בעצם הביא איתו הדוקטור לליגה?


הוא הביא איתו מהפכה בסגנון המשחק. עד לתקופתו ההתקפה היתה בנויה בעיקר על מהלכים ארוכים שבנויים על תבניות מסוימות שהקבוצה תרגלה באימונים. הדוקטור היה הראשון שהביא את הביטוי האישי והאתלטי לשחקני חוץ (גארדים –למרות שהיה בעצם סמול פורוורד) ובעצם המציא מחדש את סגנון המשחק והעמדה. הוא הביא איתו וירטואוזיות, התבססות על כניסות לסל ואלתטיות, אסתטיקה ויכולת אלתור באוויר כולל הטבעות יצירתיות והעברת כדור מיד ליד תוך כדי ריחוף. כל זה מובן מאליו היום, אך לא היה קיים כמעט כשיטת משחק של שחקן בליגה עד אז. הוא בעצם הביא את סגנון המשחק של משחקי הרחוב ושילב אותו בליגה.


אחת הדוגמאות היא התקפה שבה נותרו לקבוצה מספר שניות לסיום המשחק, הדוקטור רץ מקצה המגרש וכשראה שלא נותר כמעט זמן, עלה בספונטניות להטבעה מטר מאחורי קו העונשין. ידוע גם המהלך שבו עלה מצד אחד של הלוח ריחף מאחוריו לצד השני וסיים בקליעה בעודו באוויר:




באליפות המיוחלת ב NBA, שהיתה משאת נפשו זכה לבסוף בגיל 33 כאשר הקבוצה ההסטורית שלו עם מוזס מלון ושות' צלחה את כל סדרות הפלייאוף עם הפסד אחד בלבד, וכולל 4-0 בגמר הכללי מול הלייקרס של קארים ומג'יק ג'ונסון.


שאקיל אמר פעם שהדוקטור היה השחקן הגדול ביותר, למה התכוון? אולי לכך שהכוכבים של היום כגון דוראנט, לברון, ווסטברוק או יאניס,  משחקים רובם ככולם בסגנון האתלטי של הדוקטור וכך גם כוכבי הדור הקודם כג'ורדן, ווילקינס, דרקסלר ואייברסון, אך מאחורי כולם עומד מהפכן אחד  – דוקטור ג'יי.








מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!
Subscribe
Notify of
134 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
אהרון שדה
Editor
03/06/2020 8:35:07

שחר תודה רבה הצלת את כבודו האבוד.
גם אני שמתי לב שהוא נעדר מרשימת הגדולים שלא בצדק.
הסיבה המרכזית לדעתי טכנית בעיקרה וזה ששיחק בליגת ה ABA .
ולכן הרבה מהישיגיו המצטברים נחתכו.
למעשה הפסיד שליש קריירה על ליגה שכיום לא נספרת היסטורית ועוד בשנותיו הטובות ביותר .

כך או כך מדובר בשחקן סופר ייחודי שקשה מאד להשוותו לאיזה שהוא שחקן כיום או בכלל ששיחק לאחריו .
הוא אולי גדול הקלאסיקות של הליגה .
יכולת השהייה שלו באוויר הייתה אגדה אני לא אשכח מהלך אחד שלו ( שאיני מוצא ביוטיוב) שבו הוא מוסר אס למישהו שזורק מהפינה הימנית ומחטיא ואז הכדור מגיעה לקצה השני ומישהו זורק ומחטיא ואז הוא מניח את הר בטבעת כאשר מהרגע שהוא מסר את האס ועד סוף המהלך הוא לא היה בקרקע.
גאון ללא ספק .

עידו גילרי
Admin
03/06/2020 9:56:56

אתה מבין שמה שאתה מתאר לא ממש יכול לקרות?

MacLeod 1
MacLeod 1
03/06/2020 16:39:17

זה בסדר, אתמול הוא כתב דברים יותר מוזרים:)

אהרון שדה
Editor
03/06/2020 19:29:58
Reply to  MacLeod 1

בגלל זה לא היה לך מה לענות.

שחר אלוני
03/06/2020 12:59:18

היו לו כמה התעופפויות מעולם אחר, אין ספק. הדומיננטיות של הניתור שלו קשה להשוואה האמת שהאתלטיות של לברון או יאניס אולי מזכירה אותה

מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)
Admin

תודה רבה רבה רבה שחר – פוסט נפלא על שחקן היסטורי ומיוחד שהשפיע על המשחק כמו שהוא משוחק היום, בדיוק כמו שכתבת.
.
נראה לי שהוא פחות מדובר בעיקר בגלל ששיחק גם ב-ABA ולכן הקריירה שלו נראית לנו "קצרה" מכפי שהייתה באמת, בדומה לשותפו לאליפות מוזס מאלון.
.
אף פעם לא הבנתי למה קראו לו דוקטור. מישהו יודע?

עידו גילרי
Admin
03/06/2020 9:55:36

זה מראקר פארק. לכולם שם היה כינוי.

מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)
Admin

תודה דוקטור

שחר אלוני
03/06/2020 13:13:52

הוא וחבריו יצרו עץכינויים אחד לשני במכלחות או בתיכונים. אבדוק זאת יש מצב שמופיע בויקיפדיה.
אגב למוזס היתה קריירה מאד ארוכה הוא פרש במשהו כמו 94 באטלנטה עם ווילקינס אחרי איזה 20 עונות . הסל האחרון שלו בקריירה היה ממרחק מאד גדול

עידו גילרי
Admin
03/06/2020 13:20:35

זה לא בתיכון זה במגרש המפורסם בראקר פארק.

שחר אלוני
03/06/2020 13:53:37

מעניין

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
06/06/2020 22:30:32

זה מופיע כאן בפסקה האחרונה תחת כותרת המשנה "מבצעים שמימיים…": http://hoops.co.il/?p=16424

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
06/06/2020 22:32:28

בוויקיפדיה לא מופיע.

עידו גילרי
Admin
06/06/2020 22:40:26

לא?
ומאיפה אתה ושב שמנחם הביא את זה?
https://en.wikipedia.org/wiki/Julius_Erving

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
07/06/2020 12:00:31

צריך לתקן את תגובתי: בויקיפדיה העברית זה לא מופיע.

עידו גילרי
Admin
03/06/2020 9:54:57

מתי ראית אותו מטביע מטר מאחורי קו העונשין? זה נראה לי היסחפות פראית (וללא ספק משהו שאני חייב לראות …).

שחר אלוני
03/06/2020 13:01:03

חיפשתי את הקטע ולא הצלחתי למצוא, אני זוכר את התיאור של זה במדויק. היו 8 שניות, הוא רץ מקצה המגרש וכשלא נותר מספיק זמן עלה מאחורי העונשין והתביע. זה כנראה היה באיי בי איי בתחילת ה 70' או אפילו במכללות אז לא יודע אם נצליח למצוא צילום

עידו גילרי
Admin
03/06/2020 13:12:30

אז תרשה לי להטיל ספק….
תיאור יכול להיות מוגזם.
תראה לי מישהו אחד שאפילו התקרב לזה כולל הדוקטור בעצמו בהטבעות שלו בתחרויות השונות.

שחר אלוני
03/06/2020 13:16:25

במשחק עם כמה שניות יש יותר אדרנלין מבתחרות הטבעות יתכן שהגזימו בתיאור וזה היה קצת אחרי העונשין ולא מטר. הטבעות מהעונשין היו לו כמה.
אגב, מישהו חישב כמה זה שווה בקפיצה לרוחק? זה להיות בגובה משמעותי מעל הקרקע במרחק מעל 6 מטר מהניתור ועם כדור ביד

עידו גילרי
Admin
03/06/2020 13:19:58

גם הטבעות מהעונשין הוא אף פעם לא עשה מאחורי הקו אלא דרך.
אדרנלין זה ממש לא תירוץ מוצלח אחרת היית רואה את ההטבעות הכי מרשימות במשחקים ולא בתחרויות הדאנקים.
ואם כבר קפיצה לרוחק אז אבא של מייק קונלי הטביע מהעונשין ולא בקלילות מרובה. לכן לדעתי זה צריך להיות שווה לא מעט ברוחק.

שחר אלוני
03/06/2020 13:54:25

הוא היה קופץ לרוחק?

עידו גילרי
Admin
03/06/2020 13:56:55

גם אבל בעיקר משולשת. אלוף עולם ואולימפי.

שחר אלוני
03/06/2020 14:01:38

אה קונלי מהמשולשת, ברור
לא קישרתי

שחר אלוני
03/06/2020 14:46:32

זה נותן פרופורציה
קונלי ומייק פאוול גבוליים….
זה אומר שלמעופפי הליגה היה סיכוי לשיא לפחות ברוחק.

אגב, אפרופו שמועות, אמרו פעם שמניגולט הטביע מאזור קו השלוש,אבל זו כמובן שמועה שאין סיכוי לבדוק…

עידו גילרי
Admin
03/06/2020 14:50:39

איך לומר – אגדה אורבנית.
לא חושב שהיה להם קייס לשיא ברוחק כי זה כבר עניין של התמקצעות אבל בהחלט פוטניאל גבוה.

שחר אלוני
03/06/2020 14:55:13

מעניין לראות פעם למי היה פוטנציאל לשיא עולם
סמפסון בקפיצה לגובה
לברון או בארקלי בקרב 10
כמה מהמעופפים ברוחק
קרל מלון במשקולות
ווילט בכמה ענפים
שאלה טובה

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
07/06/2020 12:01:29

לפי מה שכתב מנחם במאמרו הנ"ל זה היה 20 ס"מ לפני קו העונשין.

שחר אלוני
07/06/2020 16:01:28

לא יודע אם זו אותה הטבעה אבל תודה על הדיוק

עידו גילרי
Admin
03/06/2020 9:59:32

אני באמת לא רוצה להיכנס למקומות האלה אבל הבעיה של הד"ר בראייה ההיסטורית עכשיו היא לברון. זה תמיד היה בירד מול הד"ר בויכוחים על המקום בחמישיית כל הזמנים – ואז לברון הגיע….

שחר אלוני
03/06/2020 13:03:16

הוא היה קצת מוקדם מדי וקצת באייביאיי מדי כדי לתפוס מקום כמו בירד בתודעה. נתן 16 עונות בטופ בעונת הפרישה עשה מעל 18 נק למשחק פחוס חא מעט ריבאונדים. היה 16 פעם אולסטאר ולפחות 12 שנה הפנים של הליגה ( בשתי הליגות)

MacLeod 1
MacLeod 1
03/06/2020 10:31:58

שחקן מלהיב ומרגש, אין ספק.
נראה לי שהפער בינו לבין פיפן קטן מהפער בינו לבירד ולברון…

שחר אלוני
03/06/2020 13:04:13
Reply to  MacLeod 1

הוא לגמרי בקליבר של בירד ולברון, ראה בהערה הקודמת נתונים

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
04/06/2020 10:52:53

הוא קרוב אך חכמת המשחק המכובד מאוד שלו אינה ברמה של בירד ולברון (ולכן יש לו מספר דומה של אס' ואי'.

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
05/06/2020 9:54:16

*המכובדת

שחר אלוני
05/06/2020 22:32:08

הוא בולט בנושאים אחרים, היה הפנים של הליגה (שתיהן) איזה 10 עונות היה טופ 3 בליגה איזה 10-12 עונות, אולסטאר כל עונה, 30 אלף נקודות, 3 אליפויות, המציא מחדש עמדה וסגנון משחק. מסכים שלברון זה קשה להשתוות, אבל בירד אין לו מספיק עונות כדי להיות ראשון בעמדה ללא עוררין

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
07/06/2020 12:08:08

אך לבירד יש מספיק בכל מקרה כדי להיות לפני הד"ר בגלל גאונות המשחק ברמה שלד"ר לא הייתה אף שאפשר לראותו כגאון מסוג אחר, ויכולתו לשחק היטב בכל עמדה והווינריות שלו שגם היא הייתה גדולה משל הד"ר, וכן לא פחות תארים חשובים (גם אם נחבר לד"ר את התארים באב"א לתארים בנב"א במשך 16 עונות סה"כ) – אליפויות ומצטיין עונה סדירה וגמר.

trusttheprocess
trusttheprocess
03/06/2020 10:48:24

הדוקטור הוא הסיבה שאני אוהד את.פילדלפיה , אני יודע שיש בהיסטוריה שחקנים יותר טובים אבל בשבילי הוא תמיד יהיה הטוב ביותר כי זה מי שגדלתי עליו(בדיוק כמו ג'ו מונטנה)

עידו גילרי
Admin
03/06/2020 10:50:23

זה לא משנה. הוא שחקן שקשה מאד לא לאהוב.

שחר אלוני
03/06/2020 13:06:18

הוא תכלס המציא עמדה חדשה של שחקן חוץ מבוסס על אתלטיות וכניסות לסל. סלל לדרקסלר גורדן וווילקינס את הדרך

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
04/06/2020 10:57:04

אם אתה יודע שיש טובים יותר אז הוא בכל מקרה לא יכול להיות הטוב ביותר גם לא בשבילך אלא האהוב/אהוד/נערץ ביותר.
השחקן האהוב עלי ביותר הוא בירד אך איני חושב שהוא הכדורסלן הטוב ביותר. אני עדיין רואה בו את הפורוורד הטוב ביותר (היתרון הברור הכולל של לברון בנתונים נובע מכך שבירד נפצע הרבה יותר ממנו).

שחר אלוני
05/06/2020 22:33:07

לא חושב שהדוק הוא הטוב ביותר. לדעתי הוא הסמול השני אחרי לברון (אני מחריג את בירד ולא מדרג אותו ברשימת הסמולים מסיבות שונות) אני מניח שהוא חמישיה שניה/שלישית בכל הזמנים בכל העמדות

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
03/06/2020 11:27:21

השילוב של האתלטיות והריחוף כבסיס לסגנון משחק אמנם שוכלל ע"י הד"ר אך הוא לא הראשון שעשה זאת אלא אלג'ין ביילור שהיה, כפי שכינהו מנחם, אבי ההאנג טיים, לפני ד"ר ג'יי וג'ורדן.

שחר אלוני
03/06/2020 13:07:50

זה נכון
הוא לא היה הראשון אבל היה זה שהשלים את הרעיון וביסס עליו קריירה ברמות הגבוהות.
זה קצת כמו שאלביס לא המציא את הרוקנרול. היו לפניו באדי הולי והרוקבילי ועוד כמה להיטים, אבל הוא המיילסטון

מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)
Admin

השוואה יפה מאד.

שחר אלוני
03/06/2020 14:47:07

תודה

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
05/06/2020 9:57:09

גם ביילור היה ברמות הגבוהות. אך הד"ר שכלל את הסגנון והיה כאמור גם אתלט ומנתר ומרחף גדול יותר ולהטבעות שונות שלו יש שמות מיוחדים, מה שלא היה כלל לפניו, ואין כמוהו אחריו.

שחר אלוני
05/06/2020 22:33:24

מסכים

Ljos: The Gospel According to Biff, Christ's Childhood Pal
Editor

משפט שמייחסים לבנו של צ'רלס דארווין – הקרדיט לא תמיד הולך למי שחשב על הרעיון או מי שיישם אותו, אלא למי שהצליח לשכנע את הציבור בחשיבותו.
שזו דרך נחמדה לנקות גנבות היסטוריות, בעיקר מבני מיעוטים ונשים או סתם אנשים שהממסד לא רצה בשלומם, אבל משפט שיכול להיות רלוונטי גם במקרים כאלו.

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
04/06/2020 10:59:38

אגב, בין ביילור לד"ר ג'יי היה את גאס ג'ונסון ובייחוד וגאס היו שני העיקריים בסגנון זה לפני הד"ר שכאמור שכלל את הסגנון וגם היה אתלט ומרחף גדול יותר.

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
05/06/2020 10:04:43

וכן היה את קאנינגהאם הלבן שכונה "ילד הקנגורו" בגלל יכולת הניתור שלו והיה משלושת הכוכבים המובילים של פילי (לצד וילט וגריר) באליפות הראשונה שלה שקועה את רצף האליפויות של הסלטיקס. ובצירוף מקרים הוא היה מאמנה של פילי עם הד"ר באליפות השנייה שלה שהייתה לפני רצף ארבעת בגמרים של הסלטיקס (שזכו בשתי אליפויות מתוכם כשגם ללייקרס בשנים ההן רצף של ארבעה גמרים וזכו בשתי אליפויות מתוכם אך באליפויות סה"כ ללייקרס יתרון 3-5).

דוקטור רזי הופמן
דוקטור רזי הופמן
03/06/2020 19:39:12

בדיוק

אשך טמיר המקורי
03/06/2020 12:20:35

מעולה. בהחלט שחקן שאני לא מכיר מספיק.

שחר אלוני
03/06/2020 13:08:02

תודה

אשך טמיר המקורי
03/06/2020 13:10:38

בירד בקליבר משלו.
אח"כ באים כל השאר.
הד"ר (שאני כאמור לא מכיר מספיק אבל בטוח הוא לא בירד כי בירד זה משהו חד-פעמי), פיפן, ווילקינס והשיקצה האובדייטד בעלת מנגנון ההאדרה העצמית הגדול בהיסטוריה.

שחר אלוני
03/06/2020 13:18:23

בירד היה מאד נדיר. למעשה לא בר השוואה, צריך ליצור לו עמדה משלו.
יש סיכוי שהיה נחשב הטוב אי פעם אם הקריירה שלו לא היתה קצרה. היה תכלס 7 שנים בכושר מלא.

מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)
Admin

לגמרי לא בר השוואה.
.
We will never have another Larry Bird
כמו שאמר מג'יק

אשך טמיר המקורי
03/06/2020 17:10:47

מה שמזכיר לי שעלי עדיין להשלים את הפוסטים שלך על בירד וקארים.

מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)
Admin

דחוף!!!!! אני מתפלא עליך אשכוס, זה לא שיש מגפה עולמית ווושינגטון בוערת או משהו כזה, צר לי אבל תצטרך למצוא תירוץ אחר!

אשך טמיר המקורי
03/06/2020 16:32:28

מסכים לחלוטין.
אצלי הוא בהחלט מתמודד בכיר על ה-GOAT

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
04/06/2020 11:22:45

בכל מקרה הוא לא יכול היה להיחשב לגדול ממייקל ג'ורדן שהיה מנהיג ווינר לא פחות גדול וכווינר יש מצב שאף גדול יתר, לא פחות תחרותי אם לא יותר, שחקן מגוון לא פחות וגם גאון כדורסל בסגנון שלו.

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
04/06/2020 11:17:09

לברון לא אוברייטד כלל!!! חכמת משחק מאוד גבוהה ויכולת מאוד מגוונת. הוביל שתי קבוצות לשלוש אליפויות כשהוא זוכה 3 פעמים בתואר המצטיין של הגמר כשבאחד מהם הוביל את שחקני שתי הקבוצות בחמשת הנתונים העיקריים, היחיד לעשות זאת. וכן היה היחיד שהשיג ממוצע של ט"ד בגמר. מהפסדיו בגמר רק פעם אחד הפסיד כפייבוריט (2011). פעם אחת הפסיד במאבק שקול 2014) ובשאר הפעמים הפסיד כאנדרדוג מובהק (ב-2015 בגלל פציעת קייקי ולאב בגמר ועוד שחקן ספסל חשוב ובשאר בגלל הסגל של היריבה – ב-2014 הדורבנות היו חזקים יותר משמעותית ובשאר דוראנט חיזק את סגל הלוחמים שהיו מועמדים לאליפות גם בלעדיו).
וכן זכה 4 פעמים כמצטיין של העונה וסה"כ 12 פעמים בחמישיית העונה הראשונה, שיא נב"א.
וכן הוא היחיד עד כה עם ממוצע קריירה של לפחות 27, 7, 7 (בירד סיים כיחיד עם ממוצע קריירה של 24, 10, 6 וללא פציעות זה היה 25, 10, 6 ואולי 25, 11, 6).
לברון בהחלט מתחרה רציני של תואר הפורוורד הגדול בכל הזמנים. ברשימותיי בירד ולברון שני הפורוורדים הגדולים בכל הזמנים.

שחר אלוני
04/06/2020 12:21:47

מסכים
הוא הסמול הבכיר

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
05/06/2020 10:06:07

לדעתי עדיין בירד הבכיר. אך זה בכל מקרה ביניהם.

המשגיח
Admin
03/06/2020 14:22:54

תודה שחר, כיף לקרוא

שחר אלוני
03/06/2020 14:47:51
Reply to  המשגיח

תודה

שחר אלוני
03/06/2020 16:49:28
Reply to  מנחם לס

תודה

etayef
etayef
03/06/2020 16:24:36

הד"ר היה שחקן ייחודי, אחד הראשונים אם לא הראשון ששיחק ללא עמדה. אול אראונד ארוך, מהיר ואינטליגנטי, בלתי עציר באופן קורט. סוג השחקנים שבנבא בשיאם מביאים אליפויות.
בנוסף, באופן מאד לא אופייני לפילי, שחקן עם קלאס שכולם אהבו.
בסרטון למעלה רואים שחיטה כשרה של הלייקרס עם כארים ומג'יק בשיאם. ג'ונסון מתקשה מאד, כי הוא צריך להוביל בהתקפה, ואז לנסות לעצור את הד"ר בהגנה, משימה קשה גם לקוסמים.
4-0, לייקרס מה זה הבושות האלה?, בחייאת, אי אפשר לגרד ניצחון עם 2 שחקנים טופ 5? חייבים 3 הול אוף פיימרים?

עידו גילרי
Admin
03/06/2020 16:38:46
Reply to  etayef

קודם כל באותה עונה וורתי כבר היה אבל רק כרוקי ובסגל של הלייקרס היו 5 הול אוף פיימרים…זה בלי לספור את נורם ניקסון האנדררייטד.
אבל זה ממש מטעה כי הסיקסרס היו האמא של הסופרטימס שאיחדו את ה-MVP של שתי העונות הקודמות ביחד עם עוד HOF ותיק ושני אולסטארים.

etayef
etayef
03/06/2020 20:52:09

וורתי היה פצוע בסידרת הגמר.

עידו גילרי
Admin
03/06/2020 22:39:10
Reply to  etayef

נכון.

שחר אלוני
03/06/2020 16:52:52
Reply to  etayef

הלייקרס האלה של האייטיז היו השושלת מספר אחת מלבד בוסטון של שנות ה 60'
הם לקחו שתי אליפויות קודם (80,82) ועוד 3 אח"כ (85, 87, 88) ועוד 4 גמרים
ה 4-0 בגמר היה באמת משהו יוצא דופן
זה כמו שמישהו היה מנצח את סן אנטוניו ב 2013 נניח, בתוצאה 4-0

asaf
03/06/2020 16:31:27

ענק שלצערי לא זכיתי לראות בלייב מעולם..

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי

וואלאק הדוק הזה תופס כמו כדור טניס אפילו עם כדור טניס אני לא יכול לעשות מוב כזה. אין ספק שהוא היה האבטיפוס לגדולים שבאו אחכ.
לא יודע לגבי אנדרייטד אבל בהיכל שלי הוא 12 שזה מכובד מאד.
בעניין אחר סטפן האיום אומר בעצמו מה שאני אמרתי שהוא היה עושה לצבים של שנות ה80.
בכלל השחקנים של היום שהיו מאד מתקשים בשנות ה80 הם לברון יאניס וקאווי שקליעתם קצת מוגבלת בעיקר לפני כמה שנים.
אבל שחקנים שפחות מבוססי חדירה כמו סטפן הארדן דמיאן דוראנט היו מנחיתים עליהם 50 קל ומרקידים אותם סטפס

שחר אלוני
03/06/2020 16:54:44

מעניין, שווה מחשבה

אשך טמיר המקורי
03/06/2020 17:14:23

לא שאז לא היו קלעים גדולים. רק שהם לא השתמשו בנשק הזה כמו היום.
הארדן קלע בינוני עם נפח זריקות מטורף והמון שטיקים שמאפשרים לו היום מרווח זריקה, מה שלא היה עובר אז – הוא היה מנוגב.

עידו גילרי
Admin
03/06/2020 17:16:01

השאלה היא די היפוטתית וחסרת משמעות כי האם הוא משחק בסגנון של היום? כי אז לא היו שומרים אותו כמו ששמרו אז.

עידו גילרי
Admin
03/06/2020 17:16:38

אבל נניח והוא משחק בסגנון המשחק של היום ושומרים אותו בסגנון המשחק של אז – איך הוא היה מנוגב בדיוק?

אשך טמיר המקורי
03/06/2020 17:21:43

בעיקרון בדימיוני הוא משחק בסגנון שלו היום, בחוקים של אז (הוא חזר בזמן), עם אופציה כמובן לשנות את משחקו ולהתאים את עצמו לחוקים.

עידו גילרי
Admin
03/06/2020 17:23:01

אז מי היה מפריע לו לזרוק מרחוק? גם פאולים היו שורקים עבורו בלי סוף. הבעיה העיקרית היא שהיו שורקים לו הרבה יותר לצעדים. אבל השלשות? הוא היה זורק אותן חופשי.

אשך טמיר המקורי
03/06/2020 17:28:20

הוא לא היה יכול לעשות את הנעילות, זריקות הרגליים, ולא היה מקבל את כל שריקות הפאנטום שהיום.
ברגע שהיו מבינים כמה הוא זורק היו שומרים אותו צמוד והשיפוט זה שמיים וארץ מהבדיחה של היום.

עידו גילרי
Admin
03/06/2020 17:31:12

נכון לא היו קונים את ההצגות שלו, אבל הוא לא היה צריך…
וכן אני יודע שאתה לא אוהב לשמוע את זה אז היו שורקים לא פחות אם לא יותר על כלום.

מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)
Admin

נדמה לי שהבדל נוסף היה האופן שבו השחקנים עצמם היו מתייחסים לשטיקים כאלה. אחרי שתי עבירות אוויר כאלה הוא היה פוגש, בטעות כמובן במרפק של ליימביר (או בירד) שהיה משבית אותו לחודש. כשהיה חוזר כבר לא היה עושה שטיקים נוספים. בשכונה כמו בשכונה.

עידו גילרי
Admin
03/06/2020 18:02:54

את מי ליימביר השבית לחודש בקריירה (חוץ מאת עצמו) חוץ מזה הבטן הרכה של הארדן סופגת הכל.

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי

למביר היה מחליק בסטפבק

Ljos: The Gospel According to Biff, Christ's Childhood Pal
Editor

לארי קריסקוביאק (איות?).
ליימביר גמר לו את הקריירה.
נכון, הוא לא דחף לו מרפק, ורוב הסיכויים והשידורים החוזרים שליימביר בכלל לא נגע בו, אבל לארי האשים אותו.

עידו גילרי
Admin
03/06/2020 18:53:18

אני בטוח שליימביר ישמח לקחת קרדיט אבל בוא – יש יותר סיכוי שדני דין אחראי ממנו.

מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)
Admin

למביר לא השבית לחודש כי אף אחד לא עשה לו שטיקים כאלה….
.
אומר זאת כך יונית – לא חושב שהיו עוברים על זה בשקט, וכן חושב שהתשובה ההולמת הייתה גורמת להארדן לנטוש את ההתנהלות הזו.

עידו גילרי
Admin
03/06/2020 19:18:20

בוא לא נאדיר את ליימביר שביננו לא ממש מגיע לו מקום על המגרש (ולא בגלל הכדורסל). הוא עשה מספיק גם למי שלא עשה לו שטיקים – לא ראיתי שזה עצר אותם מלהמשיך. הכי גרוע הארדן היהי מביים דום לב ודואג שירחיקו את ליימביר לעונה. א היה צריך דם מזוייף הוא היה דואג גם לזה. שואו מאסט גו און.

אשך טמיר המקורי
03/06/2020 17:18:46

צריך לעשות דירוג רציני של ה-SF הטובים בהיסטוריה.
וורת'י, דומיניק, ברנרד קינג, פיפן, הד"ר, השיקצה, פול פירס, דנטלי, אגווייר, קוואי, דוראנט, מאלין, וכל השמות הגדולים מהעבר הרחוק יותר.
בירד יבוא וישאל: מי הגיע מקום שני?

אשך טמיר המקורי
03/06/2020 17:26:40

בשליפה, מהשחקנים שראיתי:
1. בירד
2. פיפן
3. שיקצה
4. קוואי
5. דוראנט
6. וורת'י
7. דומיניק
8. מאלין
9. פירס
10. אגווייר

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי

אשך אינני חובב שיקצה אבל פיפן לא קרוב אליו בכלל איפה הוא ואיפה השיקצה.
לבירד הייתה קריירה קצרה מידי ושיחק בסופר טים כמו השיקצה אבל לפחות יש קייס כי גם הוא עם 3 טבעות.

1. שיקצה
2. בירד
3. דוראנט
4. הדוק
5. קאווי

אשך טמיר המקורי
03/06/2020 20:42:37

בירד בסקאלה אחרת.
פיפן טוב ויעיל מהשיקצה, עשה המון עבודה אפורה ותרם בהמון תחומים.
שחקן חכם וקבוצתי בלי היח"צ של השיקצה, עם המון רגעים גדולים, שצילו של ג'ורדן מאפיל עליו.

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
04/06/2020 11:31:46

לברון הוביל שתי קבוצות לשלוש אליפויות וזכה 4 פעמים כמצטיין של העונה וסה"כ 12 פעמים בחמישיית העונה הראשונה, שיא נב"א.
היחיד להוביל את שחקני שתי הקבוצות בגמר בכל חמשת הנתונים העיקריים והיחיד להשיג ממוצע ט"ד בגמר.
זה מספיק כדי להיחשב יותר מפיפן שהיה יכול לחלום על הישגים ונתונים כאלו.

שחר אלוני
05/06/2020 22:35:00

מסכים, ויש לו עוד כמה עונות

ברוך רובין
ברוך רובין
03/06/2020 21:07:39

שמעון מסכים איתך כרגיל פיפן סופר אוברייטד, השיקצה כמה שאני לא אוהב אותו ראשון ברשימה 3 טבעות, 17 שנים עם סטטיסטיקה מנופחת אחריו בירד דוראנט הדוק קוואי, ויש מצב גדול שקוואי כבר 4 ברשימה לפני הדוק

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי

אין לקאווי mvp וסטט מספיק כרגע אבל עתידו לפניו יכול לסיים גם 1 בסוף הקריירה.

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
04/06/2020 11:33:52

בקריירה היחסית קצרה הוא השיג הישגים לתארים המספקים כדי להיות מועמד רציני להיחשב לפורוורד הגדול של כל הזמנים.

eliah malchi
eliah malchi
03/06/2020 20:25:59

אתה פשוט הייטר

אשך טמיר המקורי
03/06/2020 20:42:54
Reply to  eliah malchi

ואתה דביל

thog בוזז הדרכים
thog בוזז הדרכים
03/06/2020 22:19:46
Reply to  eliah malchi

הוא פשוט לובש משקפי רומנטיזציה של העבר. זה תופעה נפוצה.

אשך טמיר המקורי
04/06/2020 5:31:22

איך אני לובש משקפי רומנטיזציה כש-3 מתוך החמישייה הראשונה הם שחקנים נוכחיים?
.
תקבלו דעות של אנשים שמסוגלים לחשוב בעצמם ולהגיע למסקנותיהם בלי ללכת עם העדר.

שחר אלוני
03/06/2020 17:57:48

את בירד נחריג כי היה פוינט פורוורד וגם רק 7 שנים וסגנון ייחודי, ואז זה: לברון, הדוק שני בהפרש קטן, ואז אולי דוראנט וקוואי ולמתעקשים גם פיפן סוגרים את הטיר1 והשאר טיר2

שחר אלוני
03/06/2020 17:59:22

אולי גם וורתי טיר1 כמו דוראנט קוואי ופיפן

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
04/06/2020 11:35:38

9 שנים בלי השפעה רצינית של פציעות. בשנים האלו סיים את כולן בחמישיית העונה הראשונה.

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
05/06/2020 10:45:16

אצלי:
בירד,
לברון,
דוראנט,
הד"ר,
הבליצ'ק,
בארי,
וורת'י,
פיפן,
וילקינס,
אריזין,
מולין,
אגוואייר,
יארדלי,
קינג,
אינגליש,
דאנטלי,
רייס,
מיצ'ל,
שורט,
וואנדווי,
מרכוס ג'ונסון,
האגאן,
רמזי,
סקוט ודמן,
צ'אט ווקר.

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
05/06/2020 14:07:44

שכחתי את פירס שאני ממקומו שמיני אחרי וורת'י.

שחר אלוני
05/06/2020 22:35:44

רשימה של ידע מרשים

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
07/06/2020 12:12:13

תודה רבה!!!

Berch
03/06/2020 18:55:06

השחקן שחיבר אותי למשחק
בגללו אני עד היום אוהב את פילי, דרך בארקלי ואייברסון.
בגללו אני אוהב כדורסל מעולם אחר. אחלה טור שבעולם.
השידורים היו בערוץ לבנון, יחד עם משפחת ואן אריק ואנימציות נוצריות לילדים
🙂

שחר אלוני
03/06/2020 19:44:53
Reply to  Berch

🙂
תודה

דוקטור רזי הופמן
דוקטור רזי הופמן
03/06/2020 19:44:54
Reply to  Berch

חחחחחח
נכון נכון. גם אני הייתי צופה שם בשידורי הספורט ובפרסומות בערבית.

דוקטור רזי הופמן
דוקטור רזי הופמן
03/06/2020 19:43:40

אמרתי באחד הפוסטים מהזמן האחרון שאם לא בירד או מג'יק לד"ר היו עוד לא מעט זכיות באן בי איי, גם כי היתה לו יותר מוטיבציה לדעתי (תחושה). יכול להיות שהיום היה בוויכוח על השחקן הכי טוב בהיסטוריה ביחד עם ג'ורדן.

שחר אלוני
03/06/2020 19:46:56

היתה לפילי חרות מאד חזקה בשנות ה 80
אירת כנראה היו לו עוד 2-3 אליפויות

trusttheprocess
trusttheprocess
03/06/2020 22:38:12

זה פחות קשור לתחרות ויותר לגיל
הדוק כבר היה בסוף הקריירה באמצע שנות השמונים
אם זה היה דוק צעיר של תחילת הקריירה ב ABA אז היו לו 2-3 אליפויות גם במצב הקיים

ברוך רובין
ברוך רובין
04/06/2020 1:16:50

אני מסכים איתך פה טראסט אני זוכר אותו בABA סקורר מפלצתי ואתלט שאין יותר מדי מה לעשות נגדו, בפילי הברכיים והקפיצים כבר היו אחרי

דוקטור רזי הופמן
דוקטור רזי הופמן
04/06/2020 3:50:58

אולי גם הברגים במח?
היה סטריט-פייטר רצחני וידע לתת אגרוף.

ברוך רובין
ברוך רובין
04/06/2020 10:59:42

זה בשנות ה70 וה80 דוק מכות היה חלק מהמשחק אני עדיין זוכר את הריב עם בירד

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
04/06/2020 11:37:20

לא בטוח שהיה מנצחים את הסלטיקס של בירד בשנים נוספות מאשר ניצחו בפועל.

דוקטור רזי הופמן
דוקטור רזי הופמן
04/06/2020 20:43:48

לדעתי, בלי בירד, פילי היו קורעים את בוסטון.

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
05/06/2020 10:11:52

ברור, וההפך אף יותר נכון.
אך אני התכוונתי למצב של הד"ר בשיאו מול בירד בשיאו. כך הבנתי את "טראסט ת'ה פרוסס".

שחר אלוני
05/06/2020 22:36:50

בירד היה יותר צעיר מהדוק באיזה 10 שנים, כך שהמאבקים בינהם בנניח 81-85 כבר היו אחרי השיא של הדוק

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
07/06/2020 12:23:21

בירד צעיר יותר (גם היום ולא רק היה יותר צעיר) ב-6 שנים ו-9.5 חודשים).
המאבקים ביניהם החלו בעונת 80'/79' שבא נכנס בירד לליגה (וגם מג'יק). ואז ועונה לאחר מכן היה הד"ר עדיין בשיאו בגיל 31-30.
שנות השיא של בירד החלו כשהיה הד"ר בגיל 34.

שחר אלוני
07/06/2020 16:04:45

כן,
ב 80 פילי היו בגמר
ב 81 בוסטון
ב 82 וב 83 פילי

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
05/06/2020 14:10:33

בוודאי שקשה כי הסלטיקס היו טובים יותר סה"כ והיו גם דטרויט, ניו יורק, הקאבס ומילווקי שהיו חזקות ובצמרת.

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
05/06/2020 14:12:04

בכל מקרה מייקל היה נחשב לטוב ביותר כי אם לא היו מג'יק או בירד זה לא היה מצמצם את הפער בין הד"ר לג'ורדן.

תומר
תומר
04/06/2020 10:59:10

שחקן על, אחד המבשרים של הפיכת המשחק לפאן טהור.
שחקן שבשבילו היה שווה לקום בלילה ולראות את המשחקים בלוויין אורביט (מישהו זוכר?)
אצלי הוא לא נכנס לדירוגים אלא יותר לרשימת "האבות המייסדים" למרות שכרונולוגית הוא כבר שיחק עם שחקנים שכן מדורגים.

שווה להזכיר את הטרגדיה שעבר בשנת 2000 כשהבן שלו נעלם בגיל 18. רק שנתיים אחרי זה גופתו נמצאה בתוך הרכב שלו בקרקעית של אגם. נדמה לי שהוא אפילו תבע מישהו על גרימת מוות ברשלנות.

שחר אלוני
04/06/2020 12:24:38
Reply to  תומר

מסכים, שחקן גדול
כן, אכן טרגדיה עם בנו

dvir
dvir
04/06/2020 15:12:13

הדוקטור שחקן ענק אבל הסיבה שהואתלא ברשימה של הגדולים באמת היא הלוזריות שלו ושל פילדלפיה. ב77 פילי דרסה את הליגה הגיעה לגמר מול פורטלנד החלשה הובילה 2_0 והפסידה 4 מחקים רצופים. כנל לגבי עונת 80 משחק 6 קרים פצוע המשחק בפילדלפיה והם מפסידים ל42 נקודות של מג'יק. כנל ב81 הם מובילים 3_1 על בוסטון בגמר המזרח ומפסידים במשחק 7 גם ב82 זה כמעט קרה. רק ב83 עם מלון הם הביאו אליפות בלתי נשכחת אבל מלון היה הכוכב.

שחר אלוני
04/06/2020 15:55:41
Reply to  dvir

כולן קבוצות הסטוריות.
זכה גם פעמיים באליפות לפני כן

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
05/06/2020 10:16:04
Reply to  dvir

פורטלנד לא הייתה חלשה כלל אלא מצוינת. היו לה כמה כוכבים גדולים. וולטון היה בשיאו ומהסנטרים הטובים ביותר שהתמודד שווה בשווה נגד כארים, והפורוורדים שלהם היו מהטובים ביותר בליגה (בוב דנדרידג' ב-3 ומוריס לוקאס ב-4) ועוד שחקנים נהדרים.

שחר אלוני
05/06/2020 22:37:35

מסכים